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アイテム
COVID-19 パンデミック時の看護技術教育と学生の自己学習状況 -バイタルサイン測定と感染予防の技術に焦点を当てて-
https://doi.org/10.20557/00003481
https://doi.org/10.20557/000034817c770a74-c61d-451a-8965-fe67409d4761
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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5.看護学研究2023-奥野友紀他 (2.5 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-05-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | COVID-19 パンデミック時の看護技術教育と学生の自己学習状況 -バイタルサイン測定と感染予防の技術に焦点を当てて- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nursing Skills Education and Self-learning Status during the COVID-19 Pandemic: Focusing on Vital Signs Measurement and Infection Prevention Skills | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護技術 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遠隔演習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | COVID-19 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | バイタルサイン | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | remote exercise | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | COVID-19 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vital signs | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20557/00003481 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
奥野, 友紀
× 奥野, 友紀× 李, 秀訂× 武田, 智美× 井野, 恭子× 瀧田, 咲枝× 寺西, 美佐絵× 髙植, 幸子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要 旨 【目的】本研究ではバイタルサイン測定,感染予防の技術の単元に焦点を当て,コロナ禍の遠隔授業,遠隔演習を含めた教育実践を振り返り,学生の自己学習状況について明らかにすることを目的とする. 【方法】2021年₃月に,A大学の基礎看護技術演習Ⅰ・Ⅱを履修した₁年次生102名を対象に,無記名の質問紙調査を実施した.調査内容は,学習活動自己評価尺度(看護技術演習用),段階・単元別自己学習の実施の有無,授業の学びやすさとした. 【結果】46名を分析対象とした(回収率50.0%,有効回答率90.2%).学習活動自己評価尺度の総得点(以下,総得点)の平均値は,139.78点であり,各下位尺度得点の平均値は13.15 ~17.22点であった.授業の学びやすさと総得点との関連については,実施した看護技術18項目の中で10項目の相関を認め,バイタルサインでは相関を認めず,感染予防では相関を認めた. 【結論】コロナ禍の看護技術教育において,学生は概ね自己学習ができていた.しかし,自己学習が進まない学生も存在した為,別途学習支援を検討する必要性が示唆された.看護技術によって自己学習を実施しにくいものがあることが示唆された. Abstract Purpose: This study aimed to examine educational practices including "remote learning" and "remote exercises" during the COVID-19 pandemic, with a focus on "vital sign measurement" and "infection prevention skills" to determine students' self-learning status. Methods: In March 2021, an unadministered questionnaire survey was conducted with 102 first-year students who had taken Basic Nursing Skills Exercises I and II at University A. The survey included the Self-Evaluation Scale of Learning Behaviors in Nursing Skills Laboratories, whether self-learning was implemented by stages and units, and the ease of learning in class. Results: Data from 46 students were analyzed (50.0% response rate; 90.2% valid response rate). The mean total score of the Self-Evaluation Scale of Learning Behaviors in Nursing Skills Laboratories (“total score”) was 139.78, and the mean of each subscale score ranged 13.15–17.22. Regarding the relationship between the ease of learning in class and the total score, a correlation was found for 10 of the 18 nursing skills implemented, no correlation was found for vital signs, and a correlation was found for infection prevention. Conclusion: For nursing skills learning during the COVID-19 pandemic, students were generally able to perform self-learning. However, some students did not progress in self-learning, suggesting the need to consider providing additional learning support. It was suggested that some Nursing Skills Learning may be difficult to implement for self-learning. |
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言語 | ja | |||||
書誌情報 |
椙山女学園大学看護学研究 en : Nursing research of Sugiyama Jogakuen University 巻 15, p. 29-41, 発行日 2023-03 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 椙山女学園大学看護学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-4902 |