ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要論文
  2. 看護学部
  3. 椙山女学園大学看護学研究
  4. 14巻

日本の看護学生を対象とした自己教育力に関する スコーピングレビュー

https://doi.org/10.20557/00003388
https://doi.org/10.20557/00003388
0f4250ba-8080-41fe-9679-9c00a840f489
名前 / ファイル ライセンス アクション
3.看護学研究2022-高植幸子他.pdf 3.看護学研究2022-高植幸子他.pdf (3.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-16
タイトル
タイトル 日本の看護学生を対象とした自己教育力に関する スコーピングレビュー
言語 ja
タイトル
タイトル Scoping Review on Self-Directed Learning Ability for Japanese Nursing Students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己教育力
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生|スコーピングレビュー
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-directed learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 scoping review
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20557/00003388
ID登録タイプ JaLC
著者 高植, 幸子

× 高植, 幸子

ja 高植, 幸子

ja-Kana タカウエ, サチコ

Search repository
奥野, 友紀

× 奥野, 友紀

ja 奥野, 友紀

ja-Kana オクノ, ユキ

Search repository
武田, 智美

× 武田, 智美

ja 武田, 智美

ja-Kana タケダ, トモミ

Search repository
李, 秀訂

× 李, 秀訂

ja 李, 秀訂

ja-Kana リ, スジョング

Search repository
瀧田, 咲枝

× 瀧田, 咲枝

ja 瀧田, 咲枝

ja-Kana タキタ, サキエ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 要 旨
目的:本研究の目的は,看護学生を対象とした自己教育力の研究では自己教育力をどのように定義しているか,検討された関連因子ならびに自己教育力を促進する教育方略を概観および整理することである.
方法:医中誌Web,CiNii Articles,EBSCO hostのCINAHL with Full Text&MEDLINE with Full Textの電子データベースを用いた.検索ワードは,#1看護学生(nursing students or student nurses or undergraduate student nurses), #₂自己教育力(self-directed learning)とした.文献の発行期間は2010年1月から2021年₉月とした.検索された文献から看護学生を対象とした自己教育力に関する論文や資料を抽出し,PRAISMA-SrRのガイドラインに従い,スコーピングレビューを行った.
結果:自己教育力の定義は,梶田の概念である「自ら学び成長させていく力」が多く用いられていた.しかし,尺度の構成概念は多様で,自己教育力の定義については,概念整理がさらに必要と考えられた.自尊感情,学習動機,達成動機,実習,年齢などの,16の関連因子が明らかとなった.ポートフォリオ,事例検討,ルーブリック評価などの多くの教育方略が検討されていたが,明確に自己教育力を促進したとは言い難かった.
結論:看護学生を対象とした自己教育力の研究では,自己教育力の定義は幅広く,その側面も関連因子も多様であった.検討された多くの教育方略の有効性は明確ではなかった.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Abstract
Scoping review on self-directed learning ability for Japanese nursing students 
Purpose: The purpose of this study is to overview and organize about how self-directed learning (SDL)
ability defined, the related factors examined and the educational strategies promoted SDL ability.
Method: We used the electronic database of CINAHL with Full Text & MEDLINE with Full Text in EBSCO host, Medical Central Journal Web, and CiNii Articles, The search words were # 1 “nursing students or student nurses or undergraduate student nurses”, and # 2 “self-directed learning”. The publication period of the literature was from January 2010 to September 2021. We extracted papers and materials on SDL ability for nursing students from an electronic database and conducted a scoping review according to the guidelines of PRAISMA-SrR.
Results: Kajita's concept of "the ability to learn and grow by oneself" was often used as the definition
of self-directed learning ability. However, the constructs of scale parameters are diverse, and it is considered necessary to further organize the concepts of self-educational ability. 16 related factors such as self-esteem, learning motivation, achievement motivation, practice, and age were clarified. Many educational strategies such as portfolio, case study, and rubric evaluation were examined, but it was hard to say that they clearly promoted SDL ability.
Conclusion: In the study of SDL ability for nursing students, the definition of SDL ability was broad, and its aspects and related factors were diverse. The effectiveness of many of the educational strategies considered was unclear.
言語 en
書誌情報 椙山女学園大学看護学研究
en : Nursing research of Sugiyama Jogakuen University

巻 14, p. 1-13, 発行日 2022-03
出版者
出版者 椙山女学園大学看護学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24354902
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12936103
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:20:36.757167
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3